معرفی تاکسی بین شهری

تاکسی ها یکی از وسیله های حمل و نقل عمومی محسوب می شوند. تمامی رانندگان تاکسی باید مجوز تاکسی رانی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند مسافران را جا به جا کنند. تاکسی ها جز وسایل نقلیه کرایه ای به حساب می آیند. از تاکسی ها برای جا به جایی های متفاوتی استفاده می شود اما رایج ترین استفاده از آن ها برای حمل و نقل های درون شهری است.

تاکسی ها انواع متفاوتی دارند از جمله تاکسی بین شهری، تاکسی های خطی، تاکسی های بانوان، تاکسی های دربستی، تاکسی های تلفنی، تاکسی های ون، تاکسی های گردشگری، تاکسی های بی سیم، تاکسی های عمومی، تاکسی های خصوصی از جمله تاکسی های فرودگاه. در ادامه مطلب علاوه بر آشنایی بیشتر شما در مورد وسیله های نقلیه ای کرایه ای، در مورد تاکسی برون شهری توضیحات بیشتری می دهیم.


وسیله های نقلیه ای کرایه ای

وسیله نقلیه کرایه ای یک وسیله نقلیه ای است که امکان سفر را برای مسافر فراهم می کند. وسیله های نقلیه ای کرایه ای با وسیله های حمل و نقل عمومی تفاوت هایی دارند. فرق اساسی بین سیستم حمل و نقل عمومی و وسیله های نقلیه کرایه ای در این است که در حمل و نقل عمومی مسیر رفت و آمد و هم چنین محل مبدا و محل مقصد توسط شرکت های حمل و نقل عمومی تعیین می شوند و مسافر باید از شرایط تعیین شده پیروی کند اما در وسیله های نقلیه ای کرایه خود مسافر مسیر رفت و آمد و محل مقصد و محل مبدا را مشخص می نمایند.

در سراسر جهان تاکسی ها رایج ترین وسیله های نقلیه ای کرایه ای محسوب می شوند. تاکسی بین شهری هم نوعی از وسایل نقلیه ای کرایه ای است که به وفور دیده می شوند. به جز تاکسی های برون شهری وسایل نقلیه دیگری هم شامل وسایل نقلیه کرایه ای می شوند که عبارت اند از: موتور سیکلت، ون، مینی بوس، واگن، تاکسی آبی و تاکسی هوایی.

تاکسی بین شهری

از فرودگاه تهران به سراسر ایران

برخی از مسافران پس از بازگشت از سفر خارجه خود به عنوان مثال در فرودگاه امام فرود می آیند. اما به جای پرواز به شهر مد نظر ترجیح می‌دهند که با خودرو سفر خود را انجام دهند.

برخی از تاکسی های فرودگاه این سفر ها را انجام می دهند. به صورتی که پیکاپ از فرودگاه امام صورت میگیرد. سفر نکردن مسافران به صورت هوایی به مقصد خود که شهر دیگری می باشد، می تواند به دلایل مختلفی چون نبود فرودگاه در آن شهر، ترس برخی مسافران از سفر هوایی، وضعیت خود مسافر و… باشد.

وضعیت حمل و نقل کرایه ای در ایران

در ایران تاکسی های تلفنی، تاکسی های دربستی، تاکسی های گردشگری، تاکسی های خطی و بین شهری جزئی از وسایل حمل و نقلیه کرایه ای هستند همچنین شرکت های مینی بوس رانی در کشور ما وجود دارد که به حمل و نقل مردم کمک می کنند.

ویژگی های تاکسی برون شهری

تاکسی بین شهری

تاکسی بین شهری و همچنین راننده های آن باید یک سری ویژگی هایی داشته باشند تا مسافران بتوانند با خیال راحت از آن ها استفاده کنند. در زیر به یک سری از بارزترین ویژگی های این نوع از تاکسی ها اشاره کرده ایم:

 

  • بهتر است راننده ای که قرار است شما را به مقصد برساند، دارای گواهی عدم سوء پیشینه باشند.
  • این که راننده تاکسی بین شهری با به همراه آوردن حیوان خانگی در ماشین خود مشکلی نداشته باشد حسن بسیار خوبی است زیرا در این صورت مسافرانی که حیوان خانگی به همراه دارند با خیالی راحت و آسوده به سفر بپردازند و از آن لذت ببرند.

 

  • خوب است که راننده به تمامی راه ها آشنایی های لازمه را داشته باشند تا بتوانند در طول مسیر راه های مناسبی را انتخاب کنند. در برخی از مواقع راننده های تازه کار به دلیل آشنا نبودن با اکثر مسیرها ممکن است با مشکل مواجه شوند و همین باعث ناراحت شدن مسافر شود.
  • بهتر است که تاکسی برون شهری ماشین هایی سالم باشند یعنی دارای گواهینامه نقص فنی باشد و سالم بودن ماشین تایید شده باشد تا مسافران بتوانند با خیالت راحت با آن وسیله نقلیه سفر کنند. علاوه بر سالم بودن ماشین، تمیز بودن آن نیز یک نکته مهم است که راننده باید به آن توجه کند.
  • بهتر است که راننده های تاکسی بین شهری برای سفر محدودیتی نداشته باشند و بتوانند هر مسافری با هر مقصدی را سوار کنند.
  • یکی از شرایطی که باید تاکسی هایی که با آنها سفر بین شهری صورت میگیرد دارا باشند، مجهز بودن به سیستم گرمایشی و هم چنین سیستم سرمایشی است تا در صورت نیاز از هر کدام از آنها استفاده شود. به این منظور که مسافران در طول مسیر اذیت نشوند.
  • از آن جایی که در سفر های برون شهری معمولا مدت زمان رسیدن تا مقصد طولانی تر است، گوش دادن به موسیقی اهمیت بیشتری پیدا می کند. بهتر است تصمیم گیری در مورد گوش دادن به موسیقی و یا عدم گوش دادن به موسیقی به مسافر واگذار شود و همچنین در صورت درخواست مسافر برای گوش دادن موزیک، موسیقی توسط خود مسافران انتخاب شود.

 

  • باید راننده های تاکسی برون شهری در مورد مکان های سیاحتی و اقامتگاه ها و پارک ها و مکان های زیارتی و همچنین هتل ها و مسافرخانه ها اطلاعات جامع و کاملی داشته باشند تا بتوانند در صورت نیاز به مسافران خود کمک کنند.
  • بهتر است که راننده های این نوع از تاکسی ها این توانایی را داشته باشند که در تمام طول سفر کنار مسافران باشند یعنی اگر مسافران قصد داشته باشند برای چند روز در یک محل اقامت داشته باشند، راننده ها بتوانند همراه آن ها باشند.